S samooskrbo sadik in zelenjave bomo pripomogli, da se bo na našem jedilniku znašel res zdrav obrok brez pesticidov in kemijskih dodatkov, ki smo jih pri nakupu zelenjave velikokrat deležni. S pitjem vode, gibanjem na svežem zraku si želimo izboljšati naše zdravje.
Ustanova: Vrtec Otona Župančiča Slovenska Bistrica
Smo skupina radovednih, veselih in znanja željnih 2–3 leta starih otrok, ki si želimo, da naša semena veselo napolnijo naše vrtičke in visoko gredo na našem igrišču. S samooskrbo sadik in zelenjave bomo pripomogli, da se bo na našem jedilniku znašel res zdrav obrok brez pesticidov in kemijskih dodatkov, ki smo jih pri nakupu zelenjave velikokrat deležni. S pitjem vode, gibanjem na svežem zraku in uživanjem doma pridelane zelenjave si želimo izboljšati naše zdravje.
Spodbujanje različnih pristopov k spoznavanju narave.
Cilji:
· Seznanjanje z vzgojo rastlin od semena do sadike.
· Urejanje svojega vrtička in visoke grede na igrišču.
· Spoznavanje, kaj potrebujejo rastline za rast in razvoj ter pomen le tega za nas.
· Pobiranje zelenjave na vrtu in priprava zdravega obroka.
· Otrok spoznava, da mu uživanje različne zdrave hrane pomaga ohranjati zdravje.
· Priprava kotička za sejanje v igralnici.
· Izdelovanje svojega vrtička in skrb zanj.
· Sejanje semen v korita in svoje vrtičke.
· Vzgajanje sadik za gredo na igrišču.
· Opazovanje in beleženje opazovanega v tabelo.
· Prebiranje literature na to temo.
· Pobiranje pridelka in priprava zdravega obroka.
· Igranje igre "spomin": tipni in zvočni.
· Igranje simbolne igre vrt.
· Izdelovanje načrta zasaditve visoke grede.
Slika 1: Opazovanje kalitve semen |
Naš vrtec je že več let v projektu Eko vrtec, ki nam nudi nove izzive in ideje na tem področju. Na igrišču vrtca imamo dve veliki visoki gredi in različne malo manjše. Tako že kar nekaj let skrbimo za samooskrbo z zelenjavo in jagodami, kolikor je pač to možno. Za grede so do sedaj skrbeli starejši otroci, letošnje leto pa je eno gredo dobila v oskrbo tudi mlajša skupina otrok.
Slika 2: Posaditev sadik na visoko gredo |
Iz odpadne embalaže smo izdelali majhne vrtičke. Embalažo smo oblepili z naravnimi materiali – kamenčki in palčkami. Na dno embalaže smo položili gobo, ki zadrži vodo in preprečuje padanje zemlje skozi luknje na dnu. Vrtičke smo napolnili z zemljo in posejali semena ter vse skupaj označili s fotografijami plodov. V svoje vrtičke so otroci posejali solato, redkev in peteršilj, vse dobro zalili in vrtičke pokrili s kopreno. Vrtičke vsak dan zalijejo in opazujejo dogajanje. Ko bo zelenjava dozorela, jo bodo pobrali, očistili in pripravili solato z redkvijo in začinili s peteršiljem.
Slika 3: Sejanje v svoje vrtičke |
Zvočni in tipni spomin
Pripravili smo dve vrsti spomina. Zvočni spomin je v posodicah od kinder jajčk, v katerih so različna semena, ki dajejo različen zvok. Za lažje prepoznavanje in igranje so posodice razvrščene po barvah, za najmlajše pa so dodane še fotografije. Tudi tipni spomin je izdelan iz odpadnega materiala – iz pokrovčkov od vlažilnih robčkov, v katerih so prilepljena različna semena, ki jih otroci tipajo, za težjo igro lahko to počnejo z zaprtimi očmi, lahko pa samo opisujejo lastnosti, občutke in podobno. Pri obeh igrah so lahko samostojni in samo raziskujejo ali pa jih vzgojiteljice spodbujamo z raznimi odprtimi vprašanji in dodatki (fotografije, tabele …).
Simbolna igra vrt
Ta igra otroke spodbuja, da se vživijo v vlogo kmeta, ki sadi pridelke, jih pobira in pripravlja zdrave obroke. Otroci imajo pripravljen zaboj, v katerega lahko posadijo različno zelenjavo iz blaga, zato je igra primerna tudi za najmlajše udeležence. V igralnici jo lahko popestrimo s kotičkom dom, zunaj pa s traktorskimi poganjalci in prikolico, v katero nalaganje pridelke.
Opazovanje vrta v bližini vrtca
V neposredni bližini vrtca je velik vrt, ki ga obdelujejo ljudje, ki živijo v večstanovanjski hiši. S pričetkom pomladi in lepim vremenom se je pričelo delo na vrtu. Opazovali smo delo ljudi, ki so zemljo obdelali s frezo za rahljanje, jo pregrabili in odstranili plevel. Pokazali so nam orodje, ki ga potrebujejo za obdelavo vrta. To sta predvsem motika in grablje, ki so ju otroci lahko tudi preizkusili. Nato so vrtičkarji otrokom pokazali, kako se sejejo semena in posadi krompir. Pri saditvi krompirja so otroci pomagali, tako da so krompir dajali v pripravljene luknje, odrasli pa so ga zagrnili. Lastniki so vrt pokrili s kopreno in nam razložili, da imajo semena tako več vlage in toplote, ki jo potrebujejo za rast. Zanimivo nam je bilo, da so na vrtu delale gospe, gospodje pa so jih opazovali in jim le tu in tam priskočili na pomoč.
Starši so bili o projektu seznanjeni preko tematskega sklopa na oglasni deski. Otroci so znanje in izkušnje, ki so jih pridobili v vrtcu, prenesli v svoje domače okolje. Odzivnost staršev je bila pozitivna, veseli so, da se otroci naučijo kaj praktičnega in pomembnega za zdravje. Starši so tudi samoiniciativno začeli prinašati doma vzgojena semena in sadike. Kljub temu da so otroci še majhni, je pomembno, da jih odrasli vsakodnevno seznanjamo o zdravi prehrani, da že zgodaj začutijo, kako pomembna je zdrava prehrana za majhna in velika srca, in da k temu lahko veliko pripomore vsak izmed njih, s svojim vrtičkom, v hiši ali zunaj.
1. Katalinič, D., Tratnjek, L., Anželj, B.,(2007), SEJEMO, SADIMO IN RAZISKUJEMO ŽE V VRTCU, Ljubljana: Zavod RS za šolstvo in šport
2. Katalinič, D., (1992). OD SEMENA DO RASTLIN, Ljubljana: Zavod RS za šolstvo in šport.
3. Dietel, G., Ross, T., (2002). VRTNARJENJE V VSEH LETNIH ČASIH. Tržič: Učila.
4. van Sann, A., (2011). MOJA VELIKA KNJIGA O VRTNARJENJU. Tržič: Učila.
5. Tommes, S., (2001). MOJA PRVA KNJIGA O VRTNARJENJU. Tržič: Učila.
6. Likar, M. (2009). OTROCI IN VRT. Ljubljana: Tehniška založba Slovenije.
7. KURIKULUM ZA VRTCE (1999), Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.